Satelliet, en radiocommunicatie in het algemeen, wordt in veel omgevingen gebruikt. Van individuele bluetooth verbindingen die twee personen over een korte afstand met elkaar verbinden tot TV uitzendingen over hele continenten naar miljoenen mensen en meer.

Het is vrijwel onmogelijk om een schip via een netwerkkabel met het internet te verbinden (tenzij misschien in de haven) dus moet er gekeken worden naar draadloze alternatieven. Deze zijn beschikbaar in de vorm van Wi-Fi, 4G/5G, VSAT (satelliet) en L-Band/GMDSS (satelliet).

Starlink en andere LEO (Low Earth Orbit) diensten zijn nog niet beschikbaar voor maritieme toepassingen maar zullen in de komende jaren een grotere rol innemen. Hoe dit qua efficiëntie en prijs vorm zal nemen is nog niet bekend.

Hieronder vind je meer over:

Hoe verbinding maken?

De 3 meest voorkomende manieren om internet aan boord te krijgen zijn:

  • 3G/4G/5G
    Hoewel dit verreweg de goedkoopste lokale oplossing is, is er niet altijd even goede dekking en is de dekking op zee voornamelijk in kustgebieden.
    Let op: Internationaal roamen op 4G kan snel duurder worden dan VSAT.
  • VSAT
    Satelliet internet via is bijna wereldwijd beschikbaar en biedt u de meest betrouwbare hogesnelheidsverbinding. Het is belangrijk om te weten hoe u VSAT-services kunt vergelijken, omdat de communicatiesnelheden sterk kunnen variëren.
  • L-Band/MSS/GMDSS (Iridium of Inmarsat)
    heeft de grootste geografische dekking (inclusief de polen), maar dit gaat gepaard met hogere data kosten (per MB) en langetermijnverplichtingen. Hoewel deze services in eerste instantie misschien ideaal lijken, zijn ze meestal erg traag (volgens de huidige normen) en kunnen de kosten zeer snel hoog oplopen.

Hoewel dezelfde technologie in verschillende sectoren kan worden gebruikt, zijn er een aantal oplossingen die meer geschikt zijn voor de ene sector dan voor de andere. 4G zal niet voor iedereen werken en VSAT of L-Band ook niet.

Het vinden van de juiste balans is de weg naar succes en het aangewezen om de voor- en nadelen van elk communicatieplatform afzonderlijk bekijken.

Satellietcommunicatie

Hoewel de grootte en prijs van de antenne meestal een van de belangrijkste criteria die worden aangehaald bij het kiezen voor een satelliet internet oplossing aan boord, is het belangrijk om een ​​weloverwogen keuze te maken tussen grootte, functionaliteit en prijs.

Grotere antenne

  • ontvangt en zendt sterker signaal
  • bereilkt hogere snelheden
  • heeft grotere dekking
  • kost minder per Mbps
  • geaccepteerd op meer netwerken
  • is duurder in aanschaf

Kleinere antenne

  • is goedkoper
  • neemt minder ruimte in
  • makkelijker te installeren
  • niet geaccepteerd op elk netwerk
  • is duurder per Mbps
  • heeft minder dekking

Mobiele communicatie

De komst van krachtigere en efficiëntere mobiele verbindingen (4G & 5G) hebben van dit medium een waardig alternatief gemaakt voor maritieme toepassingen. Mobiele connectiviteit heeft zijn voor- en nadelen en hoewel het meestal sneller en goedkoper is dan satelliet, is het ook minder betrouwbaar dan (een goed geconfigureerde) satellietverbinding.

Voordeel

  • Kan hoge snelheden bereiken
  • Minder duur om te kopen
  • Kan meerdere providers (sims) per unit gebruiken
  • Lage latentie wanneer binnen signaalbereik
  • Eenvoudig te implementeren

Nadeel

  • Servicekwaliteit is afhankelijk van provider, mast, andere gebruikers (evenementen),
  • Geen servicegarantie
  • Meestal geen vaste kosten
  • Beperkte afstand tot de kust
  • Kan erg duur worden als roaming buiten het vaste abonnement om

Hybride Combinaties

Hoewel we in veel gevallen aanbevelen om een ​​combinatie van zowel mobiele als satellietverbinding aan boord te gebruiken, is het aangewezen om rekening te houden met het volgende:

  • Welke zal mijn primaire link zijn (Mobiel of Satelliet)?
  • Heb ik supersnel internet nodig, en wat is supersnel internet voor mij?
  • Als ik een hoge bandbreedte nodig heb, heb ik die dan overal/altijd nodig of alleen wanneer ik binnen mobiel bereik ben?
  • Wil ik vaste maandelijkse kosten of mag dit variëren afhankelijk van mijn gebruik?

De verbindingen beheren

Nadat u hebt gekozen welke verbindingsmethoden u wilt gebruiken, moet u deze automatisch beheren. Hoewel dit een gemakkelijke taak lijkt op basis van de eenvoudige beschikbaarheid van een verbinding, is het eigenlijke beheer in een operationele omgeving meestal iets ingewikkelder. De installatie van uw SD-WAN (softwaregedefinieerde netwerk keuze) zal hoogstwaarschijnlijk worden geconfigureerd op basis van routing/beschikbaarheid met de laagste kosten, maar dat is niet noodzakelijk de goedkoopste of beste verbinding.

Automatisch overschakelen van een VSAT-link van $ 10 per GB naar een L-Band of Mobiele link van $ 10.000 per GB (bijvoorbeeld door mastblokkering of andere tijdelijke uitval) kan zeer dure gevolgen hebben. Zorg dat dure verbindingen slechts manueel kunnen ingeschakeld worden.

Hoewel 4G/5G over het algemeen sneller en goedkoper is dan VSAT, kunnen ze onder bepaalde omstandigheden een zeer trage verbinding bieden of een hoge latency hebben (bijvoorbeeld bij roaming of in verzadigde gebieden waar veel schepen dezelfde 4G-service proberen te gebruiken). In deze gevallen is de link nog steeds aanwezig, maar is de kwaliteit van de link veel slechter dan de langzamere VSAT-link. Je hebt een linkmanager nodig die de linkkwaliteit kan beoordelen.

Het lokale netwerk (LAN) aan boord beheren

Als u alle gebruikers dezelfde toegangsrechten tot de internetverbinding geeft, zullen de limieten van uw verbinding snel op de proef gesteld worden, tenzij u aan boord over dezelfde snelheden beschikt als die aan wal. De enige manier om dit te voorkomen is door afspraken te maken over het gebruik (snelheid, volume, tijd, inhoud of een combinatie daarvan) van de internet verbinding. Er zijn veel manieren om dit te configureren op basis van beschikbare snelheid, bemanningsgrootte, kritische applicatievereisten, gebruikersrang, inhoudstype, applicatietype, …

Afhankelijk van de complexiteit van uw vereisten, is het aanbevolen om specifieke apparaten voor bandbreedtebeheer te selecteren die geschikt zijn voor de noodzakelijke configuraties. Niet alle apparaten kunnen de nodige filters en regels bieden om de vereiste doelen te bereiken.

Service en ondersteuning

Hoewel veel grote maritieme internetproviders trots zullen zijn op hun wereldwijde aanwezigheid (en de kosten hiervan dan ook op us factuur moeten bijrekenen) is de realiteit dat mogelijke problemen hoogstwaarschijnlijk op afstand zullen worden opgelost, tenzij er iets fysisch stuk is, in welk geval er waarschijnlijk een reserveonderdeel wordt opgestuurd en de bemanning dit meestal zelf zal vervangen.

Het is niet meer van deze tijd om servicemonteurs naar een schip te sturen om een ​​optiebestand te laden of een defect modem of BUC te vervangen.

Als er zich problemen voordoen op satelliet- of teleportniveau, kan geen enkel wereldwijd servicekantoor een verschil maken, behalve binnen uw budget. Dit heeft een enorme invloed op de tarieven die zij u in rekening brengen en u kunt zich afvragen of deze wel terecht zijn.

Voor een infrastructuur onafhankelijke provider, die meerdere teleports in zijn portfolio heeft, is het allerbelangrijkste dat de verbinding aan boord feilloos werkt. Als er iets gebeurt kan hij de dienst vrijwel onmiddellijk verplaatsen naar een andere operationele infrastructuur. De continuïteit van de verbinding van jou als relatie staat voorop.

What’s next?

Er zijn veel aspecten waar u rekening mee moet houden voordat u zich tot een bepaalde dienst verbindt, maar het verstandig vergelijken van de markt is de eerste stap. Aarzel niet om professionele hulp te vragen bij het verkrijgen van de beste waarde voor uw specifieke toepassing.

Voor vragen over bovenstaande kunt u altijd contact met ons opnemen.

Hoe zich het best voorbereiden: 4 stappen naar een beter maritiem communicatiesysteem