De meest voorkomende media voor maritieme dataverbindingen zijn VSAT satelliet verbindingen, L-Band (Iridium, Fleetbroadband) en 3G/4G/5G. Zij die avontuurlijk genoeg zijn, kunnen een meer exotische Point-to-Point-radioverbinding of WiMax verbinding toevoegen, maar de eerste drie zijn de meest voorkomende.

Combinaties

Hoewel we in veel gevallen aanbevelen om een ​​combinatie van zowel mobiele als satellietverbinding aan boord te gebruiken zijn deze misschien niet steeds nodig. Toch is het aangewezen om met het volgende rekening te houden:

  • Welke zal mijn primaire link zijn.
  • Heb ik hoge bandbreedte nodig, en wat is hoge bandbreedte voor mij?
  • Als ik een hoge bandbreedte nodig heb, heb ik die dan overal nodig of alleen wanneer ik binnen mobiel bereik ben?
  • Wil ik vaste maandelijkse kosten of moet dit variëren afhankelijk van mijn gebruik?

In de volgende paragrafen bekijken we welke oplossingen voor welk type schip geschikt kunnen zijn en hoe je tot de best mogelijke keuze komt.

Bandbreedte en bedrijfskritisch

Hoe bedrijfskritisch jouw communicatieverbinding is zal aangeven hoe performant en betrouwbaar de apparatuur moet zijn. Militaire en energiesectoren zijn typische voorbeelden van missie-/bedrijfskritieke omgevingen met hoge bandbreedte die de hoogste kwaliteitsnormen voor apparatuur en beschikbaarheid vereisen.

Echter niet alle systemen met hoge bandbreedte zijn even bedrijfskritisch. Een superjacht waar geen voetbalwedstrijd of recente film kan worden gestreamd, kan erg vervelend zijn, maar is niet zo kritisch. We overleven allemaal wel een dag op een jacht met minder internet, niet?

Op vele van de bovenstaande schepen zal datacommunicatie enigszins tot zeer bedrijfskritisch zijn maar meestal zullen de schepen die binnen kustbereik varen meer alternatieve verbindingsmogelijkheden hebben (smartphone, wifi, …) wanneer ze de kust naderen.

Bedrijfskritische omgevingen kunnen gebruik maken van:

  • Redundante satellietmodems en antennes
  • Redundante satellietverbindingen
  • Back-up mobiele en andere microgolfcommunicatieapparatuur
  • Redundante teleports
  • Linkaggregatie (bonding) om een ​​betere stabiliteit en een hogere ononderbroken doorvoer te verkrijgen
  • Een combinatie van bovenstaande zal proberen een zo hoog mogelijke beschikbaarheid en doorvoer te garanderen, maar zal meestal ook vrij duur zijn en niet voor ieders budget.

Kiezen en combineren

In een normale maritieme omgeving zal de keuze meestal zijn tussen MSS L-Band, VSAT en Cellular, of een combinatie daarvan, maar wanneer wat te kiezen:

MSS L-band
Deze diensten, ook bekend als FleetBroadband en Iridium Certus, zijn relatief traag en duur, maar ze zullen vrijwel overal werken. De kosten van de databundels zijn echter erg duur in vergelijking met VSAT en Mobiel en mogen alleen worden gebruikt wanneer dat nodig is. Deze diensten kunnen ook worden gebruikt voor GMDSS

GMDSS: Sedert januari 2020 zijn er twee gecertificeerde aanbieders van GMDSS-satellietdiensten: Inmarsat en Iridium Communications. De certificering van Iridium in 2020 maakte een einde aan een monopolie op de levering van het satellietgedeelte van maritieme nooddiensten dat voorheen in het bezit was van Inmarsat sinds het systeem in 1999 operationeel werd.

VSAT
Satelliet-internet is, als uw apparatuur naar behoren functioneert, waarschijnlijk de meest betrouwbare oplossing binnen de footprint van de satelliet. U kunt er zeker van zijn dat de satelliet en teleport er altijd zijn en dat de service die ze bieden consistent is. Het aantal gelijktijdige terminals wordt gecontroleerd en op basis van de overeenkomst zal er een minimale bandbreedte beschikbaar zijn.

De maandelijkse kosten (of kosten per Mbps) lijken in eerste instantie misschien hoog, maar houd er rekening mee dat dit een betrouwbare verbinding is die meerdere 100 Mbps kan halen (ja, je hebt een grote antenne nodig, maar het is mogelijk) overal binnen het bereik van de satelliet.

Mobiel
De alomtegenwoordige mobiele verbinding, elke broekzak heeft er een, heeft zijn weg gevonden aan boord en kan met betere radio’s en betere antennes heel ver in zee bereiken. Hoe ver hangt van veel factoren af, maar het zal gemakkelijk snelheden bereiken van meer dan 10 Mbps op instap-apparatuur, … en tot gigabit-snelheden in de haven als we de 5G Buzz mogen geloven.

Hoewel mobiel alomtegenwoordig is, is het echter niet betrouwbaar omdat de hoeveelheid bandbreedte die aan jou wordt toegewezen van een mobiele toren zal veranderen wanneer je van de ene toren naar de andere gaat met een variërende signaalsterkte. Sommige torens, b.v. in dichtbevolkte omgevingen, zullen meer capaciteit hebben dan andere in landelijke gebieden, en als een evenement in de buurt plaatsvindt, kun je misschien slechts een zeer lage snelheid behalen (bijvoorbeeld mobiele connectiviteit tijdens de F1-race in Monaco staat bekend als volledig ontoereikend).


Link-Failover, Load-Balancing en Bonding

Zonder al te veel in detail te treden kan het bovenstaande op 3 manieren gecombineerd worden:

Link-Failover: Bij gebruik van failover worden de verschillende services met prioriteit geordend en schakelen ze over naar de volgende beschikbare service als de huidige uitvalt. Zodra de mislukte service is hersteld, schakelt het systeem terug naar de service met hogere prioriteit.

Load-balancing: wanneer er meerdere even goed presterende verbindingen beschikbaar zijn (bijv. meerdere mobiele verbindingen), kunnen de verzoeken van de gebruikers worden gespreid. Dit betekent niet dat de maximale snelheid die behaald kan worden vanaf een enkele toestel de som is van alle verbindingen. De maximale snelheid zal dan de snelheid zijn van de beste verbinding

Link-Bonding: gaat een stap verder met de vorige technologie en combineert alle bovengenoemde verbindingen tot één grote verbinding. Deze samengebonden link kan dan de gecombineerde snelheid van ALLE beschikbare links gebruiken om de hoogste doorvoer te bereiken. Dit kan het handigst zijn wanneer dat nodig is om GB of zelfs TB aan gegevens in één bestand te verzenden. Ter vergelijking: Load-Balancing kan maar één link per bestand gebruiken en is daardoor meerdere keren langzamer.

Keuze per scheepstype

Afhankelijk van uw toepassing en vaargebied kan bovenstaande gecombineerd worden. Enkele combinatievoorbeelden zijn:

Nationale Kustvaart meestal binnen het nationale cellulaire bereik:

  • 4G en lokale simkaart als primaire
  • VSAT met lage bandbreedte als back-up

Internationale Kustvaart meestal binnen mobiel bereik:

  • 4G en internationale simkaart als primaire
  • VSAT met lage bandbreedte als back-up

Wereldwijde commerciële scheepvaart:

  • Primaire VSAT met voldoende bandbreedte (zie Calculator)
  • 4G en een of meerdere internationale SIM Kaarten wanneer in de buurt van kust of haven voor aanvullende diensten
  • L-Band Iridium Certus voor operationele back-up en GMDSS

Technische schepen die een hoge doorvoer vereisen:

  • De grootste VSAT die u kunt installeren (hoe groter de antenne, hoe lager de OpEx)
  • Een performante wereldwijde 4G-router met externe antennes en niet-gestuurde SIMS
  • In Port Wireless voor grote data-offload

Rivercruise:

  • Krachtige meervoudige 4G/5G-router met simkaarten met hoog volume
  • Optionele VSAT-back-up.

Grotere cruiseschepen:

  • Extra grote C-Band en Ku-Band VSAT-combinaties
  • Redundante teleports
  • Hoge doorvoer (upload en download) 4G/5G internationale simkaarten
  • In poort Draadloos voor extra gastdiensten en operaties.

en voor al het bovenstaande

  • een (redundante-hoge beschikbaarheid) Multi WAN-router.