Meer data maken het steeds moeilijker om te beslissen over hoe en hoeveel internet aan boord nodig is. We proberen je op weg te helpen naar een weloverwogen maritiem data communicatiesysteem.

1 – Hoeveel?

Hoeveel data heb je nodig en wanneer heb je het nodig?” 
Dit is de moeilijkste en meest ingrijpende beslissing. Met de verkeerde keuze kan dit veel kosten en/of weinig tot geen voordeel opleveren.

Afhankelijk van het type vaartuig heb je verschillende noden. Of het nu gaat om grote hoeveelheden data of Netflix streamen in meerdere hutten.

De belangrijkste verschillen zijn:

  • richting (upload vs. download / ontvangen of zenden)
  • realtime versus niet-realtime (heb je het al dan niet onmiddellijk nodig)
  • tijdstip van de dag (overdag, ‘s avonds, ‘s nachts)

De eerste stap is om te bepalen hoeveel bandbreedte je nodig hebt. Je kunt beginnen met de bandbreedte die je momenteel hebt en kijken of dit voldoende is. 

Als je geen informatie hebt over jouw huidige dataverbruik, kun je onze Bandbreedte-calculator gebruiken. Zo kom je er achter hoeveel bandbreedte je nodig zou kunnen hebben door verschillende applicaties te combineren. 

2 – Waar?

Binnenvaart

Binnenschepen (incl. ferries, sleepboten, riviercruises) zullen grotendeels in Europa bijna 100% mobiel bereik hebben. Je zou satelliet internet kunnen overwegen, maar hou rekening met onderbrekingen door bruggen, gebouwen en bomen.

Als je naar verschillende landen vaart, vooral in Europa, kan je een Europese SIM kaart overwegen. Een Europese SIM kaart biedt toegang tot alle landen aan eenzelfde tarief. Zo vermijd je telkens van SIM kaart te moeten verwisselen. Er bestaan zeer aantrekkelijke data bundels voor elk type verbruik.

Aanbevolen apparatuur: 4G-router en een nationale of internationale simkaart

Kustvaart

Zolang je in de buurt van de kust bent, heb je in de meeste gevallen een goede mobiele verbinding. Hierdoor is een standaard 4G- of 5G-router voldoende om verbonden te blijven. Je kunt het bereik vergroten door externe antennes op jouw router aan te sluiten. Zo kun je hogere snelheden bereiken, maar afstanden groter dan 10 mijl zijn eerder uitzonderlijk of van lage kwaliteit.

Aanbevolen apparatuur: 4G-router met externe antenne en nationale of internationale simkaart

Uit de Kust

Binnen het bereik van 25 mijl vanaf de kust kan je nog steeds een mobiele service ontvangen. Dit hangt echter af van hoe de antenne op de zendmast aan de wal is gericht. Sommige regio’s hebben mobiele zendmasten op zee, maar deze kunnen ook behoren tot particuliere uitbaters (Tampnet, CityMesh, …). Vooral opletten dat je niet per ongeluk hiermee verbinding maakt want dat kan zeer duur worden.

Als gegarandeerd internet noodzakelijk is, kan je een satellietverbinding overwegen als back-up. Voorzie deze van voldoende bandbreedte om basistaken uit te voeren en gebruik hogere en minder dure bandbreedte voor andere toepassingen.

Zee en Oceaan

Wegens de lange afstand van de kust zijn er op deze plaatsen geen mobiele diensten beschikbaar. Hierdoor heb je satelliet nodig om verbinding te maken met het internet. De keuze van de toestellen en de satellietverbinding is zeer afhankelijk van wat je nodig hebt en het beschikbare budget.

Aanbevolen apparatuur: Primaire satelliet antenne met regionale of wereldwijde dekking. Back-up 4G met externe antenne voor technische ondersteuning of bemanningsdiensten.

3 – Altijd verbonden

De keuze welke technologie te installeren en gebruiken hangt af of een internetverbinding ten allen tijde noodzakelijk is of niet. Zo kun je een combinatie van satelliet en 4G samenstellen die zowel de noden als het budget tegemoetkomt.

Pleziervaart

Je hoeft niet steeds verbonden te zijn

“Niet verbonden zijn” kan best het doel zijn om van jouw boot te genieten. Als je het noodzakelijk vindt om een ​compromis te sluiten, dan biedt een 4G-router hoogstwaarschijnlijk de beste waarde.

Commerciële vaart

Voor jouw dagelijkse werkzaamheden heb je permanente internetverbinding nodig. Afhankelijk van jouw vaarroutes kan je 4G gebruiken en satelliet als een essentiële back-up of omgekeerd.  

Indien operaties geen hoge bandbreedte vereisen (bv alleen e-mail en telefoon) dan kan je ook kiezen voor een GMDSS L-Band oplossing. Hoewel de datakosten per MB op deze diensten duurder zijn, kunnen hun initiële kosten en wereldwijde dekking een haalbaar alternatief bieden.

Offshore

Niet verbonden zijn is geen optie en je hebt een of meer satelliet installaties nodig. In een extreem geval kunnen zelfs gescheiden teleports/grondstations om de hoogste uptime te garanderen tot de mogelijkheden behoren.

Schepen die onder de GMDSS-regels vallen?

De internationale GMDSS-voorschriften zijn van toepassing op “verplichte” schepen, waaronder:

  • vrachtschepen van 300 bruto ton en meer tijdens internationale reizen of op open zee
  • alle passagiersschepen die meer dan twaalf passagiers vervoeren tijdens internationale reizen of op open zee

4 – Happy Boss

De juiste keuze maken tussen de bovenstaande kan een uitdaging zijn, maar deze uitdaging is zeker de moeite waard.

Kleine schepen

Door zorgvuldig te bepalen wat echt nodig is, kun je besparen op apparatuur en deze voor andere doeleinden gebruiken. Wanneer “niet verbonden zijn” geen drama is dan heb je misschien geen satellietverbinding nodig en is een 4G-verbinding prima. Het kiezen van de juiste apparatuur en simkaart geeft veel voldoening tegen lage kosten -> Boss Happy

Middelgrote schepen – reders

Zonder satelliet back-up varen is misschien geen optie. Door echter te berekenen hoeveel bandbreedte nodig is terwijl je op zee bent kan jaarlijks duizenden euros besparen. Satellietverbindingen zijn nog steeds duur en elk ongebruikt stukje is weggegooid geld. Verspil geen geld -> Baas ongelukkig.

Probeer een gedetailleerd gebruiksrapport van de afgelopen maanden te krijgen en gebruik het als richtlijn. Vergelijk tijdens het varen en in de haven, wanneer heb je wat gebruikt? Als jouw ingebouwde router dit ondersteunt, activeer dan SNMP (Simple Network Monitoring Protocol). Zo kan je jouw bandbreedte een tijdje in de gaten houden en zie je vanzelf hoeveel je echt verbruikt.

Vlooteigenaren

Kleinere operators zoals Satmarin zijn wendbaarder, niet gebonden aan een teleport- of satellietcontract. Je hoeft niet steeds naar Marlink, Speedcast of Inmarsat. We staan klaar om een zeer concurrerende en tevens zeer persoonlijke service te bieden. Bovendien monitoren we jouw data verbindingen alsof het onze eigen zijn.

Vloot blij -> Baas blij

Offshore werkschepen en profielen met hoge bandbreedte

Heb je hoge bandbreedte nodig dan moeten alle opties overwogen worden. Door onze overeenkomsten met de meeste satelliet-operatoren en teleport-uitbaters, kunnen we vergelijken en voor u de beste kansen vinden. Zelfs cruise schepen met grote data vereisten maken van onze diensten gebruik.

Of je nu een 5G-eenheid nodig hebt om Terabytes te verzenden of een paar 100 Mbps satelliet verbinding voor cruise-passagiers, bij Satmarin kan je jouw operationele kosten drastisch drukken

Bottom Line

Meten is Weten. Door de cijfers te bekijken krijg je inzicht in wat de echte vereisten zijn van het schip of vloot. Hoewel dit een uitdaging kan zijn, word je beloond met een goedkopere en tevens beter functionerende oplossing.

Heb je liever een onafhankelijke adviseur aan je zijde, dan kan Satmarin de aanbiedingen voor jou analyseren en een uitgebreide analyse verzorgen. We nemen dan een stapje terug als aanbieder en staan volledig in jouw dienst.